Saturday, May 30, 2009

Den väckarklockslösa generationen

Man talar mycket om vårt beroende av våra mobiler men då syftar vi oftast på överanvändandet, att alltid vara tillgänglig, stressen. Vi talar kanske också om bristen på respekt för att passa tider, man kan ju alltid ringa och säga att man är sen.

Aspekten vi glömmer är mobilens funktion som väckarklocka. De flesta jag känner har ingen renodlad väckarklocka, inte ens i backup. Vi sätter larmet på våra telefoner.
Men om telefonen dör, blir stulen eller går sönder så funkar ingenting längre. Vi försöver oss, kommer sent till jobbet och missar viktiga möten.

Allt för en liten manick.

Bli en feminist supporter
Bli medlem i feministisktinitiativ, endast 30-300kr
Visst är det intressant?
Blogarama




Bookmark and Share

3 comments:

Anneli said...

Men inte DU, min älskade dotter!! Du har visst alltid en back up!! Jag minns tydligt hur jag vaknade av din vanliga väckarklocka, fast du inte ens var hemma!! Men on the bright side; jag slapp i alla fall dina mobilers väckning och ditt snoozande..!! :D //Moderskeppet.

Morrica said...

Det är en viktig aspekt av mobiltelefoner. Det hela blir ju inte bättre av att en försvunnen eller död telefon också gör den sovande personen onåbar för hjälpsamma vänner och bekanta som försöker ta reda på var h*n är!

tiarafeministen said...

Mammisen har rätt, jag har två olika mobiler som ringer samt en radioväckarklocka. Den har jag haft sedan jag var typ 8år eller nåt.

Morrica: de förbaskade vännerna blir svårare att nå sedan de slutat ha hemtelefon och bara har dessa döda mobiler..