Thursday, March 15, 2007

Slit och släng-samhället

Ska åka ut till Ikea och börjar fundera på en artikel jag läste där Ikea och tv programet "från koja till slott" kritiserades för att belöna familjerna som slänger mycket och inte återvinner någonting eller tar saker tillvara som skulle kunna leva vidare någon annanstans. Allt är bara slit och släng.
Han ha såklart helt rätt! Jag är själv en stor myrorna älskare, gillar loppis och second hand, nästan allt jag äger är begagnat soffan, bokhyllorna, köksmöblerna, porslinet, lampor, linneskåpet mm. Samtidigt så drömmer även jag om ett nytt bohag, jag vill byta ut soffan, bokhyllan och köksbordet.. Men jag lovar att allt det gamla får återvända till myrorna för en ny chans i livet!

3 comments:

Anonymous said...

Ja överkonsumtionen är läskig. Undrar hur vi någonsin skall kunna anpassa sig till det levnadssätt som krävs. Bekvämlighet och ägandebegär tycks genomsyra hela det senmoderna samhället...

Mvh Johan
johansvensonblohm.blogg.se

Anonymous said...

Jag har många bekant som bara slänger prylar, kläder och böcker.

Allt jag tröttnat på återanväds, först en runda bland vänner och bekanta, och så funderar jag på om barnens skola kan ha glädje av böcker och tidningar till exempel, men även tyger och garn till textilslöjden - sen i sista svängen går jag in på Murgrönan (Erikshjälpen - dvs Pingstkyrkan - det är närmast för mig - annars är Emmaus och Amnstys loppisar de som ligger mig närmast om hjärtat)

Jag ser folk som till och med köper trasiga leksaker - är man konstnär så är det ju fanstastiska material.

Och att köpa begagnade kläder är jättebra - för då ser man hur de klarade tvätten. Dålig kvalité visar sig ju efter första tvätten.

Och för den som säger att det är läskigt att klä sig i det som någon annan ägt kan jag bara fråga:
Stoppar du bestick i munnen som någon annan ätit med - eller har du egna bestick med dig vart du går - till vänner och på restauranger? Det är väl äckligare att äta med begagnade besick, på begagnade tallrikar och att drick ur begagnade glas - än att klä sig i rena begagnade kläder..?

(PS: Hittade din blogg på feminetik)

Anonymous said...

PS: igen - råkade skriva fel blog-adress - som min webadress - blev orolig att den skulle länkats - men det verkar inte så...