Monday, March 12, 2007

pigavdrag

Jag har funderat lite på alternativen till pigandrag. Utöver det uppenbara dvs att männen i heterosexuella parrelationer tar mer ansvar för hemmet så tänker jag på alla dessa barnfamiljer vars lata ungar spelar tv-spel och blir feta diabetiker. Låt dom städa!

Nej, jag skojar inte. Inte bara dagens unga utan min generation och antagligen ett par (alla?) innan har levt som parasiter på sina föräldrar. Jag har vänner som fortfarande i vuxen ålder åker hem till mamma för att vila ut, ta det lungt och bli ompysslad, detta oavsett kön. Hur solidariskt är detta? Sin älskade, utarbetade morsa, ska hon pyssla om mig? Eller borde det vara tvärt om? Min pappas sambo får fortfarande deras gardiner sydda av sin morsa!

Hemmaboende barn tycks leva i ett slags gratispensionat där höjden av förnedring är att behöva städa sitt rum och diska en gång per vecka. Men varför är det så underligt att behöva städa lite, dra en repa med damsugaren då och då, laga mat. Om jag hade varit tonåring hade jag säker tittat oförstående på mig själv, jag är en produkt av min enorma bortskämdhet.. Men ärligt talat så kan jag önska att så inte var fallet. Så dra ut proppen till X-boxen och sätt ungarna i arbete, att skala potatis är säkert också bra för finmotoriken!

Om inte annat så kanske nästa generation pojkar kommer dela på hushållssysslorna utan att ens reflektera över saken!

5 comments:

Anonymous said...

Du har så rätt, Linnéa! Har ett par killar i 20-årsåldern nära oss som lever i pensionat, d v s deras ensamstående heltidsarbetande mamma sköter all service och dom gör... ingenting. Varken pluggar eller jobbar.

Men vems är felet?

tiarafeministen said...

Ja, vems är felet? Det är ju lätt att säga att felet är strukturens och könsrollernas. Men om man ska lägga det på en mer kondtruktiv nivå så kan man ju fråga sig: vem kan göra något åt denna specifika situation?

Dessa mammor skulle t.ex. kunna vägra sköta markservice åt dessa bortskämda slackers. Omgivningen skulle tydligt kunna visa att de tycker att detta är sjukt och att dessa mammor gör sina barn en enorm björntjänst genom att skicka ut dem i världen med detta praktiska och sociala handikapp!
Underbart skulle det vara om pojkarna du nämner själva klippte navelstgrängen och bokade en tid i tvättstugan!

Detta i kombination med ett arbete för att krossa strukturen skulle kunna ge förändring!

Anonymous said...

Ja inför skattelättnader för samhällsfrämjande yrken istället...
De som överhuvudtaget använder sig av städhjälp har råd att betala för det...
/Johan

Anonymous said...

Jag har norra halvklotets lataste son.
Har två barn till så jag har jämförelsematerial.

Jag har alltid ställt krav på honom - så det är inte det som är problemet.

Och - nej - jag tvättar inte hans kläder - jag plockar undan dem ur smutshögen när jag går till tvättstugan.

Tyvärr hjälper det föga.

Innan jag fick barn visste jag precis hur barn skulle uppfostras. Jag jobbade på fritids och tyckte att alla föräldrar var värdelösa. Jag visste bäst.

Jag är inte lika säker på att jag vet bäst längre...

tiarafeministen said...

Klart att det är svårt att uppfostra barn, jag har inga egna "bara" 4 yngre syskon som jag anser mig ha uppfostrat i vissa fall mer än min mamma...

Jag blev nog uppfostrad till att ta mer ansvar än mina bröder men nu när jag bor själv är jag en hopplös slarver MEN jag tror iaf inte att ngn annan ska ta ansvar för min skit och det är ju alltid ngt. Du kanske kan tänka lika om din son, att han iaf inte förväntar sig att ngn ska plocka upp efter honom...