Tuesday, March 07, 2006

Totalt okunnig om datorer

Hjäääälp! Min stackars dator har drabbats av vad Johanna kallade ’ett klassiskt virus’. Lite filer försvinner då och då, inställningarna ändras och jag förstår inte vad jag ska göra för att stoppa detta. Går det? Eller ska jag bara ge upp. Jag började fundera på att lägga över alla kvarvarande filer på disketter men tänkte sedan att då kanske jag sparar viruset i disketterna och när jag sen får i ordning datorn så börjar det om igen. Denna tanke spred sig med ljusets hastighet igenom min kropp. Hur är det med filer jag skickat då? Har jag startat en epidemi?
Törs plötsligt inte ens slå på datorn utan använder mig endast av stenålders lapptoppen och offentliga lånedatorer. Just nu sitter jag på Älvsjö Stadsdelsförvaltning.
Jag vet verkligen ingenting om virus eller hur de smittar. Jag törs därför inte göra någonting åt saken. Datorn är avstängd och sladden är utdragen eftersom jag inbillar mig att då kan ingen skada ske. Eller kan den? Vidden av min okunskap gör att det svindlar. Vad ska jag göra???

Som om inte detta var nog så har även min kropp drabbats av mänskliga svagheter. Jag har feber, snuva och ont i halsen. Borde nog sova men har inte råd med en karensdag. Tack för det välfärds(?)systemet!
Själv kan jag säkert få ett piller av en lämplig läkare men vem ska bota min dator? Ska jag åka till akuten med den??

No comments: