Friday, February 03, 2006

sanningen om arbetsförmedlingen

Jag vet inte om mer resurser till ams är den bästa valfrågan. Jag tror det mest handlar om ineffektivitet. Igår besökte jag arbetsförmedlingen för första gången på 4,5 år. Jag fick en inplastad lapp, skriva in mina uppgifter och meriter (det tog 20min) sen fick jag en nummerlapp och det är här det absurda börjar. Jag fick vänta i 2 timmar för att de skulle bli min tur!?! Jag hade numer 24, när jag fick lappen hade numer 21 precis blivit inropad. 2 timmar senare var det min tur. 2 timmar?? Det är inte klokt! Sen fick jag prata med en registreringsperson i max 5 min. Under vårt korta möte fick jag en pärm med förnedrade listor att fylla i, veta att jag ska gå på ett infomöte om två veckor och SEN blir jag kallad av en handläggare. Jag ska alltså vänta minst 3veckor innan jag får träffa en handläggare. Jag räknar med att ha jobb innan dess. Vad ska jag göra under tiden? Det är uppenbart att jag inte tilltros förmåga att söka jobb på egen hand för varför skulle jag då behöva gå på ett meningslöst infomöte? Jag fattar inte! Jag har redan en massa deltidsjobb och vikariat, jag vill ha ett heltidsjobb. Det enda jag skulle vilja är att en handläggare tar sig en titt på min CV och säger om den är bra eller inte. Men nej, kanske om 3 veckor men inte nu. Gaaahhhhhhh!!!! Jag har inte tid att sitta på meningslösa infomöten, jag har fullt upp med att jobba, ta vikariat och försöka få min ekonomi att gå ihop. Om man verkligen fyller i alla blanketter och listor, går på alla möten och sitter och väntar på hjälp i flera timmar, när hinner man söka jobb?

Det var alltså inte bara en myt, utan en realitet! Fullständig galenskap råder.

Och för att råda bot på detta vill man: Tadaa; Ställa högre krav på de arbetssökande.
Om något borde de kanske effektivisera inskrivningsprocessen och låta oss slippa sitta och vänta i deras lokaler. Dessa lokaler kanske man bör tillägga har ångest inpyrd i väggarna. De borde anlita en feng shui konsult eller ta in en schaman som renar dessa väggar eller något liknande.

Det är inte konstigt att folk går arbetslösa, de får ju ingen hjälp. 3veckor räcker gott och väl för att hinna:
1. Hamna i ekonomiska trångmål
2. Ge upp på systemet
3. Inbilla sig att Moderaterna kanske har en poäng i alla fall.. (uhhhhhuuu, läskig tanke)
4. Utveckla en fullfjädrad depression
5. Gå in i väggen

Kanske vore en bättre strategi att skapa fler jobb istället för att skapa nya sätt att förnedra arbetssökande på?? Rusta upp vården skulle t.ex. skapa fler jobb.
Framför allt borde man satsa på de deltidsarbetslösa, de som inte kan försörja sig på sitt jobb och förväntas ta ytterligare ett deltidsjobb istället för att erbjudas en riktig heltid.
6 timmars arbetsdag med bibehållen lön skulle också kunna skapa fler jobb.
Kom igen nu då, det är snart val: Fläska på lite! Jag kan tänka mig att kohandla å väljarnas vägnar. Vilka härliga toppjobb får vi om vi röstar på er? Göran? Freddie?
Jag håller såklart på F! Men för alla inblandades skull föreslår jag att ni höjer ribban lite så vi får lite politiska utmaningar i den här valrörelsen!

No comments: