Tuesday, December 13, 2005

Stoppa fatfobin -demorapport

Här kommer en kort rapport från Demonstrationen på Medborgarplatsen nu i söndags:

När jag dök upp till demon 13.45 som det var sagt fick jag veta att jag inte hade behövt komma förän 14.15, nåja. Vi hjälpte till att ställa iordning bordet och hänga upp saker. 14.30 kom Johanna med pinsen.
Jag och Johanna hade gjort jättefina solidaritetspins med en ritad bild av Tiina Rosenberg på med texten: Tiina Rosenberg Solidaritet, söta rosa pins med texten: Ni suger, Vi slickar (vi borde gjort 40st extra dom sa bara slurp och så var dom borta, kanske inte konstigt med tanke på att det var minst 200HBT brudar där!) samt svarta pins där det stod: flatförtryck = kvinnoförtryck. Vi sålde alla utom 10 Tiina pins (men med tanke på hur många vi gjort så..).

Glöggen som jag skulle hjälpa till att dela ut tog slut innan vi ens var halvvägs genom demonstrationen till mångas besvikelse. Och alla var mycket generösa och la pengar i arrangörernas bössor. Jag hoppas verkligen att dom fick ihop tillräckligt för att täcka sina utlägg, det är ruskigt dyrt att annordna demonstrationer.

Talarna var bra, även om jag hade väntat mig mer av Claes Borgström (JÄMO), det var inget fel på innehållet men har är inte en särskillt engagerande talare. Men hey, han är bra på sitt jobb så det må vara förlåtet!

Sist talade Tiina Rosenberg. Ett mycket emotionellt tal där hon tackade för allt stöd, alla brev och presenter. Det märktes verkligen att demonstranterna blev berörda. Utmärkt!

Sen har jag en fantastisk minnesbild som jag vill dela med er alla då jag verkligen beklagar att ni missade den. Det är bilden av Gudrun Schyman i F!students favoritpin med den rosa texten "kalla mig LEFFE" mot vit bakgrund. Tack Gudrun, den var så himmla fin på dig!
LOVA ATT ALDRIG TA AV DEN!

No comments: