Sunday, February 27, 2011

Jag är inte ute efter en snabb lösning, skippa namnbytet!

Nu var vi där igen. 2009 föreslog Gudrun Schyman att vi skulle byta namn till feministerna. Kongressen i Uppsala röstade ner förslaget. Jag levde i föreställningen om att denna fråga därmed var utagerad. I veckan dök förslaget upp igen. Inte bara förslaget om att byta namn men att byta till feministerna. Min första tanke var "inte nu igen".
(se artiklarna i DN, expressen, sydsvenskan, SvD m.f.)

Ett av huvudargumenten tycks vara att "initiativet är över" och att vi nu är etablerade. Men personligen gillar jag initiativet i namnet, det säger något om oss. En av de saker som frustrerar väljare tror jag är faktumet att många politiker tycker och pratar men att man sedan sällan ser resultat av detta. Att säga att vi tar initiativ är det som skiljer oss från andra politiker och andra feminister. I alla partier finns det spår av feminism, i vissa fall mycket lite i andra fall riktigt mycket men trots detta så står vi här, 2011, utan reel jämställdhet. Vårt främsta företräde är inte att vi är feminister utan att vi är feministerna som kommer att se till att det händer. Initiativet är en stor del av det, allt vi gör är nya initiativ. Det visar på vår kreativitet, vår framåtanda, vår entrepenörsanda. Genom att bara vara feministerna blir vi bara ytterligare ett gäng tyckare.

Att etablera ett namn, ett varumärke som man kan leva med under en överskådlig framtid är svårt och är inget som ska göras förhastat. Även om Feministiskt initiativ är lite knepigt att uttala och många förknippar oss med negativa saker så är ett namnbyte ändå bara kosmetika. Och om vi ska vara ärliga så tror jag snarare att de negativa kopplingarna hänger ihop med att vi är feminister snarare än att vi ser oss som initiativtagare. Att kalla sig feministerna skulle inte lösa våra problem. Det är en dröm om en "quick fix" som riskerar att sabba det varumärke vi redan har.

Jag säger inte att vi måste heta Feministiskt initiativ för alltid men när/om vi byter så vill jag att vi ska byta upp oss till något vi passionerat känner säger ännu mer om oss, inte något som kanske är "lite mindre dåligt" och lättare att uttala.
Låt oss jobba på de viktiga sakerna, rekrytera och behålla medlemmar, föra ut vår politik och visa varför Fi är det som kommer skapa förändringen som alla säger att de vill ha. Om exakt en månad kommer vi ha ny styrelse, nya talespersoner och mycket ny politik. Jag vill att de nya talespersonerna och den nya styrelsen ska få tid och ro att profilera sig och vår nya förbättrade politik utan att behöva förklara vilka vi är och var...

Jag står för alla motargument jag la fram 2009 och menar att vi gärna kan heta Feministiskt initiativ i många år till.

Bli en feminist supporter Bli medlem i feministisktinitiativ, endast 30-300krVisst är det intressant? Blogarama

Bookmark and Share

No comments: