Wednesday, December 08, 2010

Ode till en ny kalender

Eller ja, det blir ingen vers men däremot en kärleksförklaring till konceptet ny kalender.
När nyårsklockorna ringer känner jag ingenting. Varken förväntan eller förändring. Magin är förlorad. Nyårsafton är ofta bara en hypad fest, inte en vändning eller nytändning.

Sorgligt? Kanske, men jag fylls av en känsla av öppningar och nya möjligheter när jag köper min nya kalender. När jag öppnar den ser jag de tomma sidorna och det är verkligen som att vända blad och få nya chanser. Min blanka kalender är öppen för nya möjligheter, nya idéer, nya och gamla vänner. Och där och då får jag känslan av att börja om.

Många skrattar åt min kärlek till den fysiska kalendern, de har en digital kalender som synkar med mail och mobil. Men det är ingenting för mig. Det spelar ingen roll hur smidigt det är jag vill ha en fysisk kalender, jag vill slå upp pärmarna och se mitt liv, planera in nya saker.

Jag har i snart 10 år köpt mina kalendrar hos Ordning och Reda, en affär som jag älskar eftersom den ger mig hopp om struktur och effektivitet. Jag får samma euforiska känsla av butiker med kontorsmaterial eller butiker med förvaring till exempelt Granit. Årets kalender är lila.
Bli en feminist supporter Bli medlem i feministisktinitiativ, endast 30-300krVisst är det intressant? Blogarama
Bookmark and Share

No comments: