Wednesday, September 16, 2009

Kom närmre Alexandra Ribero

Jag har fått den stora äran att vara en del av Action Aids kampanj "kom närmre" för kvinnor och flickor som går ut på att man kan prenumerare på berättelse om de som hjälps genom bidragen Action Aid får in. Läs berättelsen och fundera på om det är dags för dig att ta steget och bli fadder.


Hej,

Jag heter Alexandra Ribeiro. Jag är 17 år och bor i stadsdelen som kallas Guds stad, i Rio de Janeiro i Brasilien.


Livet i Guds stad är inte lätt. Vårt område är fattigt och många barn dras in i droger och våld. När jag var tio år valde mina föräldrar att engagera mig i de aktiviteter som ActionAid organiserar här för att jag skulle få ett ett bättre liv.


Ett stort problem i Guds stad är undernäring. Familjerna har inte råd att köpa näringsrik mat, oftast vet de inte ens vilken den bästa maten är. När ActionAid 2001 startade ett ungdomscenter i Guds stad var därför problemet med undernäringen något de ville ta itu med.


Nu har ActionAid organiserat oss äldre barn på centret och utbildat oss i näringslära. Sedan dess besöker jag regelbundet familjer i Guds stad och väger barn under fem år. På så vis upptäcker vi om barnen lider av undernäring.


Tack vare ActionAid och vår grupps arbete väger nu också sjukvården alla barn när de kommer för att vaccineras och undernäringen upptäcks tidigare. Vi har även lyckats få olika organisationer att donera mat, till exempel torrmjölk, som distribueras till de familjer som behöver hjälp.


Under hela min uppväxt har ActionAid och ungdomscentret varit väldigt viktiga för mig. Jag har sett att vi kan förändra vårt samhälle genom att samarbeta. Jag arbetar hårt i skolan, eftersom jag vill studera juridik eller psykologi. Det kommer att hjälpa mig att hjälpa andra. Jag har blivit räddad från ett liv på gatorna och jag vill ge fler barn samma chans.


Vänliga hälsningar,


Alexandra



Bli en feminist supporter
Bli medlem i feministisktinitiativ, endast 30-300kr
Visst är det intressant?
Blogarama
Bookmark and Share


No comments: