Friday, October 27, 2006

Oseriösa föreläsare

Igår var jag på assistentkurs. En del handlade om hjärnskador, relationer och sex. Föreläsaren som var kurator och jobbade med saker som detta började prata om hur män och kvinnor är olika och har olika behov i mycket biologistiska termer. Jag slägde upp handen och frågade i vilken undersökning som detta påvisats. Det visste hon inte men hon trodde att sån forskning fanns. Sen sa hon en annan biologistisk grej och direkt vänd till mig "och det är jag nästan säker på att det finns forskning på". Vadå nästan säker? Ska hon stå och befästa konsrollsmönster och cementera den kvinnliga vårdarrollen så kan hon åtminstånne ha ordentligt på fötterna. Vart har hon läst om detta? Aftonbladet söndag eller i själva rapporten? Det gör en viss skillnad. För att inte tala om hur stor testgruppen var, om det ens är undersökt på männiksor och om det är vetesnkapligt bevisat eller bara något samband som man vill undersöka närmare.

Jag ska maila utbildningssamordnaren och klaga. Inga fler flumvetenskapliga föreläsare tack!

No comments: