Wednesday, April 12, 2006

Oansvariga föräldrar?

Har gått och klämt på detta ämne ett tag nu. När jag sitter i spärren är det nämligen väldigt vanligt att det kommer ganska små barn 6-10års ålder utan remsa eller tillräckligt med pengar för att åka. Jag har i många fall uppfattat det som om barnen reser mellan sina skilda föräldrar. Så varför har dessa barn inte nog med pengar/kuponger för sin resa??
Jag har lite olika teorier.


  1. Föräldrarna vet inte vad det kostar att åka tunnelbana eftersom de har månadskort och inbillar sig att barn åker gratis även ensamma.

  2. Barnen är ”på rymmen”, de ska helt enkelt inte åka egentligen utan längtar bara efter sin andra förälder.

  3. Barnen tror att de har en remsa som de har glömt/tappat bort.

  4. Deras föräldrar bryr sig inte!

I vilket fall är det upprörande! Vilken lösning som är bäst beror lite på vad som är problemet. Men jag tänker mig att om man ändrade taxan så att barn under 15år alltid åkte gratis så skulle i alla fall det praktiska problemet vara borta. Om det handlar om dåliga eller okunniga föräldrar så krävs det ju betydligt mer komplicerade åtgärder. Det är nämligen alltid väldigt känsligt att gå in och rätta föräldrar eller köra över föräldrarna i syfte att garantera barnen en dräglig tillvaro. Men föräldrautbildning redan under graviditet och första levnadsåret skulle kanske kunna bidra till en bättre tillvaro för alla barn.

No comments: