Sunday, November 13, 2005

självhat

Igår jobbade jag natt i tunnelbanan. Det hade varit en ganska stökig kväll till att börja med. När det lugnat ned sig gick jag ut till grillen som ligger brevid stationen. Mannen som jobbar där hälsade glatt på mig och frågade hur kvällen hade varit. Jag berättade kort om min kväll och fick ett oväntat svar: "Det är dom där invandrar ungdomarna, man ska inte blanda svenskar och invandrare det blir bara en massa bråk. Svenskar är skötsamma och trevliga, med dom är det alldrig några problem!"
Nu undrar ni förstås om jag kastade maten i ansiktet på honom och kallade honom jävla rasist? Men det kunde jag ju inte riktigt, han var ju själv invandrare... Så hur hanterar man det då?
Jag hanterade det genom att säga att jag inte höll med och förklarade varför. Men jag blev så upprörd och olycklig! När man har tagit till sig så mycket skit att man trycker ned sig själv på det sättet.. Hur kommer man tillrätta med det? Information, fakta, kampanjer, attityd förändringar i samhället osv. Jag vet, jag vet.. men jag önskar att jag hade kunnat göra mer just då!

No comments: