Wednesday, August 09, 2006

Kusinträff

Mycket trevligt att träffa kusinerna, eller några av dem iaf. Vi såg filmen "she's the man" och pratade. Det är spännande att se hur olika vi är, ser ut och tänker samtidigt som det verkligen märks att vi är släkt.

Nackdelen med att aldrig vara hemma är att en påse frukt snabbt kan resultera i en koloni "husdjur" som man inte bett om. Köket kryllar av bananflugor och jag eliminerar panikartat allt de skulle kunna livnära sig på. Tar tacksamt emot tips på hur man blir av med dessa "sällskapsdjur".

Igår lyssnade jag på Lantz i P3 där Ebba Witt-Brattström pratade litterär kanon och vilka böcker hon tyckte skulle ingå. Jag har funderat lite på detta med förslaget på att alla ska ha läst vilka böcker. Visst är det bra att man läser men det är inte samma sak som kontroll över vad man läser. Tänk om alla man träffade hade läst samma böcker, skulle vi ha något att rekomendera till varandra då? Jag som älskar att träffa vänner som berättar om senaste boken de läst oavsett om det är Lisa Marklund eller nån nobelpristagare. Kanske blir man inspirerad, eller avskräckt, kanske kan man låna den fantastiska boken av vännen. Nog är det bättre att eleverna får sätta ihop mins 50% av ev. läslistor själva så de lär sig att på egen hand hitta böcker som de vill läsa. Det är en kunskap jag skulle vilja föra vidare genom skolan. Strindberg kan man läsa när andan faller på, sen nån gång.

No comments: