Sunday, January 08, 2006

Heterosexuella är inte norm på Sveriges radio?

Jag skriver en uppsats om Sveriges radio P3 i genusvetenskap. Jag lämnade in första versionen förra veckan. Denna vecka ska jag opponera och sen göra några små ändringar.

En sak som föll utanför ramen i mitt arbete var representationen av hbt personer i musikutbudet i P3. Men trots att jag inte gjort en djupdykning i frågan så är jag ju inte blind!
Enligt ett policydokument för hela Sveriges radio så är heterosexualitet inte norm på Sveriges radio. Men vad de menar med det är oklart. Kanske tycker dom att P3homo och Doktor kosmos dängan "lesbisk wannabe" räcker för att rubba heteronormen. P3homo sänds en gång i månaden och de få låtar med ickeheterosexuellt innehåll är försvinnande få. De är för få för att bryta med en norm, ett tankesätt, en struktur. Det krävs så mycket mer!
Jag vet inte vad det interna straffet för att inte leva upp till sina policydokument är men jag hoppas att de ansvariga omedelbart gör bot.
Kanske skulle dom kunna börja med att skriva om policyn. Varför skriver dom inte: "på Sveriges radio utgår vi inte ifrån att alla är homosexuella, därför gör vi regelbundet program och spelar musik med heterosexuellt innehåll". Det kanske skulle skaka om lite i strukturen och få dom att inse exakt hur lite dom gör för att bryta heteronormen i Sveriges radio, för i dagsläget har Sveriges radio inte ens "några procent".

No comments: