Friday, June 01, 2007

Fräls oss (och framför allt barnen) ifrån heteronormen

I en debattartikel i dagens DN menar man att äktenskapet bör förbehållas endast man och kvinna då äktenskap i första hand handlar om reproduktion. Man menar att faktumet att homosexuella numera kan skaffa barn genom insemination inte är tillräckligt grund för att de ska få gifta sig.
Utöver att detta är medeltida, förlegade, heteronormativa, exkluderande och jag vet inte allt så finns det något annat i artikeln som gör mig mer upprörd än något annat nämligen detta med "barnens bästa":
"Samkönade äktenskap kan aldrig garantera barnens intressen och rättigheter, skriver tidigare statsministern Thorbjörn Fälldin, tidigare kd-ledaren Alf Svensson, tidigare moderata talmannen Ingegerd Troedsson samt flera ytterligare riksdagsledamöter."

Jag blir galen när man hänvisar till vad som är bäst för barnen. Ingen tar hänsyn till alla barn som vuxit upp med en mamma och pappa som må ha varit gifta men som av andra skäl verkligen inte garanterade eller försett barnen med det som var för deras bästa. Jag syftar såklart på missbrukande föräldrar, relationer där det förekommer våld, kriminalitet, föräldrar som brukar våld mot barnen, könsstympning och gud vet allt som man kan råka ut för som barn till ett gift par, eller barn till vilket par somhelst för den delen.
Vi kan aldrig till 100% garantera att någon skulle bli en bra förälder, däremot kan man ingripa när så inte är fallet. Men kom inte och skyll på att barnen far illa av att ha homosexuella föräldrar. Om barnen far illa så är det inte pga den relation som föräldrarna har utan personerna som har skrivit denna artikel, som håller med om denna artikel, som skulle behandla barnen sämre pga deras föräldrar. Det är alltså inte föräldraskapet som är problemet utan de homofoba människorna som vi tvingas möta vår vardag.

Hur många människor gifter sig för reproduktionens skull? Så som jag förstår det så är det utan för de mest religösa kretsarna mer av en romantisk och /eller juridisk grej. Jag skulle gärna se att endast könsneutral borgerlig vigsel var juridiskt bindande så kan alla religösa ha cermonier bäst de orkar och behagar, när de orkar och behagar.

Nej lägg ner fördomarna och inse att de bästa föräldrarna är de som älskar sina barn och kan och vill ta hand om dem, och då handlar det inte om biologi, om antal eller läggning, det handlar om kärlek, ansvar och förnuft.

Läs och förfäras i DN

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,
http://intressant.se/intressant
Blogarama

8 comments:

Anonymous said...

Klart!!
Jag läser den här artikeln just efter att ha tittat på "världens bästa barnprogram" som det sägs på Mickaels blogg som du länkar till: "Banderoll" filmade något om "kärleksnormen" och heteronormativitet. Underbart är det! Jag skulle önska att franska barn skulle få se något sådant!!

http://www.ur.se/global/Templates/Asx.aspx?ProductID=137250

P.S.: vem vann tävlingen, alltså? ;) Jag ville gärna få en tiarafeministpin...

Sofia Karlsson said...

Absolut! Håller med dig i denna fråga. Men ingen överraskning kanske. :-)

tiarafeministen said...

Vinnare av tävlingen presenteras senare i veckan.

Sofia: nej inte helt överraskad =)

Anonymous said...

http://blogg.expressen.se/skyldigheter/

Läs min blogg

Anonymous said...

http://blogg.expressen.se/skyldigheter/


Läs min blogg om homosexbröllopp

tiarafeministen said...

hej annonym, låter mer som en propagande text för bevarandet av traditioner och könsroller samt ett dissande av genusvetenskapen, kvinnokampen och människors önskan att få vara mer än de könsroller de uppfostras in i!

Anonymous said...

...och att jag håller med är kanske inte heller en nyhet - vill bara påpeka att synsättet i DN-inlägget inte är medeltida - jag har bland annat skrivit om det i min blogg...


Glad att vi är flera som reagerat mot tokstollarnas skriverier.

nylsa said...

Bra skrivet, håller med till fullo. Deras artikel verkar faktiskt ändå ha fått till en debatt där de som reagerar hörs mer än de stockkonservativa, och det är altid uppfriskande.
/Nylsa - singel som försöker få barn