Tuesday, April 17, 2007

coca-cola fattar zero..

"and what about girlfreinds with zero we need to talk" frågar som sig mannen i nya cola reklamen.

Varför inte reklam med zero könssterotyper undrar jag.

5 comments:

Mikkan said...

En annan goding i den produktlanseringen (som f ö blivit förbjuden i vissa europeiska länder på grund av att den är så könsstereotyp!) är:
"what about sex with zero foreplay"..

Inte utan att man blir en bitterfitta av sånt.. ;)

tiarafeministen said...

eller hur? Men kampanjen är ju riktad till män, eftersom light produkter är "tjejiga". Det säger ju en hel del om coca colas syn på kön och könsroller.

Unknown said...

Tja, se det från den ljusa sidan mitt i könsstereotyp-eländet: Zero är FULLPROPPAD med aspartam, i jämförelse med 'tjejernas' cola light. Är sålunda budskapet "Går ni på den här reklamen är ni sexister och förtjänar CANCER! Moahaha!" och är det då i sin tur sexistiskt?... ;)

tiarafeministen said...

är det inte aspartam i alla light läsker? eller är det bara mer aspartam i zero? Aspartam ska tydligen ha framkallat beteende rubbningar på labb-möss. Kanske skulle kunna skapa beteende rubbningar hos män som gör att de går ifrån sina patriarkala mönster?

Engraved said...

Nej, bolagen har börjat ta till andra sötningsmedel nu, sedan olika marknadsundersökningar visat på att den 'kvinnliga konsumenten' väljer märke efter innehåll. Därmed bytte man från aspartam till sukralos istället.

Vet inte om det påverkar beteendet, kanske får man grottmans-ryck av Zero och klättrar upp i träden för att skala banan? Kanske får grabbsen en knäpp och överlämnar all makt åt kvinnorna? Vem vet.